Visie en missie

Onze missie:

CBS ‘De Regenboog’ – waaraan ieder zijn kleur mag bijdragen.

Onze visie:

Zijn wie je bent - Ieder kind is uniek en voegt zijn eigen kleur toe aan onze Regenboog. We staan als een boog om onze kinderen en dragen zorg voor een veilig pedagogisch klimaat, waarin het kind vol zelfvertrouwen zijn eigen kleur mag laten zien. We bieden daarvoor een plezierige en uitdagende leeromgeving. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, elkaar en de wereld om zich heen. Dit betekent dat er aandacht is voor burgerschap en duurzaamheid. We zijn een ‘open christelijke basisschool’. Ieder kind is bij ons welkom, ongeacht afkomst, culturele identiteit en religie. We vinden het belangrijk dat we elkaars identiteit respecteren. We schenken ruim aandacht aan waarden en normen vanuit onze levensbeschouwelijke identiteit. De Bijbel is hierbij onze bron.

Worden wat je wilt - We willen graag een aanbod bieden voor de brede ontwikkeling van het kind. We werken vanuit leerlijnen en met leerdoelen. Centraal staan de onderwijsbehoeften van het kind, hierdoor is het nodig om de leerstof op verschillende niveaus aan te bieden. Daarbij leren we de kinderen eigenaar te zijn van hun eigen leerproces, we betrekken hen in het stellen van doelen en vieren van successen. De leerkracht zal steeds meer een coachende rol aannemen om kinderen zelf kritisch na te laten denken en zelf keuzes te laten maken. Het kunnen ontdekken en het mogen ontwikkelen van eigen talenten vinden we erg belangrijk. Kinderen leren door te spelen, te ontdekken en te onderzoeken. Er is ruimte voor binnen-buitenleren en in- en ontspanning. Zo besteden we aandacht aan de 21ste eeuwse vaardigheden, waarbij ook Wetenschap & Techniek aan de orde komt.

Samen staan we sterk - Een open communicatie, afstemming en overleg in een professionele cultuur zijn nodig om onze kinderen volledig tot hun recht te laten komen. We geloven dat we veel van en mét elkaar kunnen leren, samen bedenken we de beste oplossingen. We hebben elkaar nodig in het zoeken naar mogelijkheden. Openstaan voor communicatie met de ander is daarbij de basis. We werken met de kinderen in de groep zelfstandig, maar stimuleren ook het samenwerken. Leerkrachten maken gebruik van elkaars talenten, expertise en ervaring. Samenwerking met ouders vinden we belangrijk, dit kan ontstaan als er sprake is van een basisrelatie van vertrouwen.

Uitgangspunten in relatie met onze missie en logo en identiteit:

De regenboog is in een bijbels verhaal ook het symbool van het verbond tussen God en mensen. Het team van cbs de Regenboog wil met deze naam duidelijk maken dat we graag willen delen in dat verbond. Dit maken wij waar door:

• In ons handelen te laten zien dat de verhalen van vroeger uit de bijbel ons richtlijnen geven hoe wij in deze maatschappij met elkaar willen samenleven;

• Christelijke feestdagen vorm en inhoud te geven;

• De kinderen verantwoordelijkheid te leren dragen voor zichzelf, elkaar en hun natuurlijke

omgeving;

• in het team en in de groepen regelmatig te bespreken, dat we niet alleen een leer-, maar ook een leefgemeenschap zijn.